U bevindt zich nu in onze
website. Navigatieprogramma's, digitale en papieren kaarten, watersportboeken,
12 volt TFT/LED beeldschermen en boord-PC's en boordlaptops vindt u nu ook
in onze webwinkel. Tevens treft u hier een
uitgebreid programma aan van onze nieuwe computerproducten, zoals tablets, PC's,
laptops en accessoires. In deze website ligt het accent meer op refurbished,
specialiteiten, informatie, downloads en algemeen overzicht.
AIS Ontvangers - Apparatuur en installatie
Wij leveren alles wat u nodig heeft voor de installatie: bekabeling, antennes,
splitters, maar ook transponders en bijbehorende accessoires (vraag informatie:
info@b-bit.nl )
NU LEVERBAAR DE BEKENDE
AIS ONTVANGERS EN TRANSPONDERS VAN DIGITAL YACHT - ZEER INTERESSANTE ACTIEPRIJZEN
- KIJK IN ONZE WEBWINKEL !!
AIS
ONTVANGER RS161:
Voordelige 2 kanaals
AIS-ontvanger met seriële NMEA aansluiting naar de PC. Zeer laag stroomverbruik
(minder dan 1 Watt). Voor de ontvangst van klasse A en B scheepsberichten en
gebruik in WinGPS 4 Pro / Seaclear en nog vele andere navigatieprogramma's. Leest het ingestelde kanaal en schakelt automatisch om
bij interferentie. Met rood/groen voor ontvangst/NMEA indicatie. Alleen
ontvangen, daarom geen vergunning vereist. Voldoet aan de itu1371-1,61993,61162
en leest VDM ITU/NMEA183 berichten met een maximale Baudrate van 38400. Een
vrijstaande VHF antenne van bij voorkeur 88 cm en 50 Ohm wordt aanbevolen voor
ontvangst (niet inbegrepen) of uw bestaande marifoon antenne met een
VHF-splitter (art.1615). 12 volt aansluiting. Een Nederlandstalige
gebruikershand-leiding is te downloaden van onze
DOWNLOAD-pagina.
ACTIEPRIJS: €
199,00 (normaal € 245,00)
VOORLOPIG NIET LEVERBAAR
Ga naar de webwinkel
voor de nieuwe Digital Yacht AIS
SR162G Professional AIS
ontvanger met ingebouwde GPS

Professionele
AIS-ontvanger met ingebouwde 12 kanaals GPS-ontvanger (itrax02 van Fastrax,
Finland)). Op de GPS-antennepoort sluit u de meegeleverde actieve externe
antenne aan magnetisch, 5 m kabel). De SR162G genereert naast VDM ook RMC en VDO
berichten met own ship data voor sommige kaartplotters. Verder gelijk aan de
dubbelkanaals SR162 ontvanger.
ACTIEPRIJS (introductie): €
449,00 (normaal € 499,00)
VOORLOPIG NIET LEVERBAAR
Ga naar de webwinkel voor de nieuwe
modellen AIS receivers en transponders

Gunstig geprijsde AIS Class B TRANSPONDER
€
699,00
VOORLOPIG
NIET LEVERBAAR - Ga naar de webwinkel voor
de nieuwe AIS modellen receivers en transponders
Zenden
en ontvangen met de eerste betaalbare en in Europa
goedgekeurde AIS class B transponder. Extra veiligheid voor
zeil- en motorjachten en de (sport) visserij. Aan boord van
alle schepen van de Volvo Ocean Race 2008-2009 !
Aan te sluiten op de PC met
WinGPS 4 Pro voor dubbelkanaals AIS-ontvangst en
GPS-ontvangst. Tevens los te gebuiken als AIS zender,
waarmee u ook zichtbaar bent voor de beroepsvaart en andere
schepen met AIS-systemen aan boord. Met de Silent knop kunt
het zenden tijdelijk uitzetten om stroom te besparen of
vanwege privacy redenen.
ALGEMENE INFORMATIE OVER AIS:
AIS (Automatic Identification System) is de naam van een systeem waarmee het
voor schepen mogelijk is
om andere schepen te identificeren, en om het voortbewegen van schepen te
bekijken. De reden voor het
invoeren van het AIS systeem, is dat de schipper op deze manier over meer
gegevens van boten beschikt
dan een radar toont.
AIS bevat bijvoorbeeld informatie over de identiteit (naam, roepnaam, IMO nummer
en MMSI) van een schip.
Het ontvangen van deze gegevens geldt zelfs voor de schepen die achter een
eiland of een bocht varen, iets
wat een radar niet weer kan geven.
AIS wordt gebruikt om de veiligheid aan boord te vergroten, voor het verbeteren
van veiligheid en efficiëntie
tijdens het navigeren en voor het beschermen van de kustwateren.
AIS-informatie die wordt verzonden van een schip, bevat drie (3) verschillende
soorten informatie:
Statische gegevens die geprogrammeerd worden in de AIS hardware tijdens de
installatie. Deze hoeven
alleen gewijzigd te worden wanneer een schip van naam of vlag veranderd wordt,
of wanneer het schip een
grote verandering of reparatie ondergaat waarbij de grootte of type schip
verandert.
Dynamische gegevens bevatten informatie die automatisch door apparatuur op het
schip, zoals koers,
positie en snelheid, geüpdate wordt. Ook de navigatiestatus behoort tot de
dynamische gegevens, maar
wordt handmatig bijgewerkt door de bemanning.
Reisgegevens worden handmatig door de bemanning tijdens de reis bijgewerkt.
Vlak na het ontstaan werd soms naar AIS verwezen als UAIS of als 4S transponder
systeem dat voor Ship
to Ship and Ship to Shore (van schip naar schip en van schip naar kust) staat.
Tegenwoordig wordt de naam
AIS universeel gebruikt.
IMO heeft in 1998 een standaard uitvoering van AIS goedgekeurd die aan de SOLAS
eisen voldoet, waarin
algemeen beschreven wordt hoe AIS zou moeten werken. Hieronder volgt een korte
beschrijving met de
voornaamste eisen van de standaard uitvoering van AIS:
W Automatisch voorzien van informatie aan kuststations, andere schepen en
luchtverkeers-eenheden,
zoals de SAR helikopters, over de identiteit, type schip, positie, koers,
snelheid, navigatie status ( bijvoorbeeld onderweg gebruik makend van motor, voor anker)
en andere, aan
veiligheid gerelateerde informatie.
W De mogelijkheid hebben voor het ontvangen van dezelfde informatie van andere
schepen.
W De mogelijkheid hebben om andere schepen op een beeldscherm in de gaten te
houden.
W AIS Informatie uitwisselen met kuststations.
AIS is een automatisch systeem, dat continu en afwisselend op 2 maritieme
VHF-kanalen zendt.
AIS kan verschillende berichten snel in een opeenvolgende stroom van gegevens
afhandelen. Om dit te
bereiken maakt AIS gebruik van een techniek die Self Organized Time Division
Multiple Acces (SOTDMA)
wordt genoemd. Deze techniek garandeert een veilige snelle doorstroming en een
ongecompliceerde
werking.
Met AIS is het in principe ook mogelijk om automatisch andere type informatie
van bijvoorbeeld Gyro
kompas, GPS en dieptemeter te verzenden.
Korte technische omschrijving van AIS
AIS werkt in de eerste plaats op 2 toegewezen AIS frequenties (AIS1 – 161,975MHz
en AIS2 – 162,025). Dit
zijn de marifoonkanalen 87b en 88b. Wanneer in sommige gebieden deze 2 kanalen
niet beschikbaar zijn,
kan AIS automatisch veranderen naar alternatieve frequenties.
AIS maakt gebruik van 2 VHF radio kanalen, waarbij de informatie verzonden wordt
in kleine pakketjes ook
wel “slots” genoemd met gegevens die zijn afgebakend in een gesynchroniseerde
tijd structuur.
De dynamisch informatie (positie, snelheid, koers ed.) wordt, afhankelijk van de
snelheid en de manoeuvres
van het desbetreffende schip, verzonden in intervallen tussen de 2 en de 10
seconden.
Statisch en reis-afhankelijke informatie (type schip, grootte, lading, plaats
van bestemming ed.) worden elke
6 minuten verzonden, of op verzoek van andere apparaten.
Let: Met de SR162 wordt deze verzonden informatie van beide AIS-kanalen
gelijktijdig verwerkt. De SR161
ontvangt echter op 1 kanaal en heeft daarom slechts de halve update frequentie
resp. 4-20 s en 12 minuten.
Positie, koers en snelheid worden normaliter van dezelfde apparatuur verzameld
welke ook voor het
navigeren wordt gebruikt zoals bijvoorbeeld bij radar, ECDIS, GPS of DGPS.
Alle schepen binnen het VHF bereik en bevoegde autoriteiten die AIS ontvangende
netwerken geïnstalleerd
hebben langs de hele kust kunnen AIS gegevens ontvangen. Het aantal pakketten
dat schepen mogen
verzenden is door de IMO (International Maritiem Organisation) bepaald tot een
minimum van 2000
gegevens pakketten per slot per minuut. ITU (Technical Standard for the
Universal AIS) is zo vriendelijk
geweest dit te verdubbelen, en heeft AIS voorzien van 4500 gegevens pakketten
per slot per minuut.
Het verzenden is gebaseerd op de (SO)TDMA (self-organized Time Division Multiple
Access) techniek,
waarbij het mogelijk is om het systeem met 400 tot 500 % te overbelasten.
Hierbij is het dan nog steeds
mogelijk om bijna 100% verwerkingscapaciteit te creëren tussen schepen waarbij
deze 8 tot 20 NM bij elkaar
vandaan zijn.
In gevallen wanneer het systeem overbelast wordt, ondervinden verder gelegen
doelen nadelige gevolgen
ten opzichte van doelen dichter bij uw eigen schip. In werkelijkheid, is
capaciteit van het systeem grenzeloos
waardoor gelijktijdige communicatie tussen een groot aantal schepen toe kan
worden gestaan.
De grenzen van AIS
U zal er ten alle tijden van bewust moeten zijn dat alle andere schepen en in
het bijzonder pleziervaartuigen,
vissersschepen, oorlogsschepen, een aantal kuststations en VTS centra niet zijn
uitgerust met AIS.
Schepen die verplicht zijn AIS aan boord te hebben, mogen onder bepaalde
voorwaarden hun AIS
apparatuur uitschakelen. Daarom is het van belang om te weten dat de informatie
die AIS levert niet altijd
een accuraat en compleet beeld geeft van de situatie rond uw schip.
Gebruikers van AIS moeten zich ervan bewust zijn dat het verzenden van foutieve
berichten voor kan
komen, en dat dit niet alleen gevaar oplevert voor uw eigen schip maar ook voor
andere schepen.
De gebruiker is verantwoordelijk voor alle gegevens, die ingevoerd worden in het
systeem, en voor de
informatie die verstrekt wordt bij externe sensoren. De nauwkeurigheid van de
ontvangen AIS gegevens is
gelijk aan die van de verzonden data.
Schepen die over een transponder beschikken kunnen foutief ingestelde of
gekalibreerde apparatuur aan
boord hebben wat tot foutief verzonden informatie zou kunnen leiden. Daarbij
kunnen er gevaarlijke situaties
voordoen, wanneer er onjuiste informatie wordt weergegeven op een ander schip.