Navigatie voor watersport & beroepsvaart
robuuste, energiezuinige refurbished laptops
[Start] [Omhoog] [MULTIPLEXERS]
 

    Ga naar de:
  WEBWINKEL:
LAPTOPNAVIGATIE + boordcomputers + kaarten + navigatie-programma's en PC's

   WEBSITE:
HOME (Start)
(+lgemeen overzicht & downloads)

 ALGEMEEN:
Downloads
FAQ's _ Vragen
Weer & Nieuws

BESTELWIJZE

Gratis Adverteren

Wapenboeken

Even lachen?

 



 

U bevindt zich nu in onze website. Navigatieprogramma's, digitale en papieren kaarten, watersportboeken, 12 volt TFT/LED beeldschermen en boord-PC's en boordlaptops  vindt u nu ook in onze webwinkel. Tevens treft u hier een uitgebreid programma aan van onze nieuwe computerproducten, zoals tablets, PC's, laptops en accessoires. In deze website ligt het accent meer op refurbished, specialiteiten, informatie, downloads en algemeen overzicht.
AIS Ontvangers - Apparatuur en installatie
Wij leveren alles wat u nodig heeft voor de installatie: bekabeling, antennes, splitters, maar ook transponders en bijbehorende accessoires (vraag informatie:
info@b-bit.nl )
NU LEVERBAAR DE BEKENDE AIS ONTVANGERS EN TRANSPONDERS VAN DIGITAL YACHT - ZEER INTERESSANTE ACTIEPRIJZEN -
KIJK IN ONZE WEBWINKEL !!

 
AIS ONTVANGER RS161: Voordelige 2 kanaals AIS-ontvanger met seriële NMEA aansluiting naar de PC. Zeer laag stroomverbruik (minder dan 1 Watt). Voor de ontvangst van klasse A en B scheepsberichten en gebruik in WinGPS 4 Pro / Seaclear en nog vele andere navigatieprogramma's. Leest het ingestelde kanaal en schakelt automatisch om bij interferentie. Met rood/groen voor ontvangst/NMEA indicatie. Alleen ontvangen, daarom geen vergunning vereist. Voldoet aan de itu1371-1,61993,61162 en leest VDM ITU/NMEA183 berichten met een maximale Baudrate van 38400. Een vrijstaande VHF antenne van bij voorkeur 88 cm en 50 Ohm wordt aanbevolen voor ontvangst (niet inbegrepen) of uw bestaande marifoon antenne met een VHF-splitter (art.1615). 12 volt aansluiting. Een Nederlandstalige gebruikershand-leiding is te downloaden van onze DOWNLOAD-pagina.

   ACTIEPRIJS: € 199,00 (normaal € 245,00)
  
VOORLOPIG NIET LEVERBAAR
   
Ga naar de webwinkel voor de nieuwe Digital Yacht AIS

 

SR162G Professional AIS ontvanger met ingebouwde GPS

Professionele AIS-ontvanger met ingebouwde 12 kanaals GPS-ontvanger (itrax02 van Fastrax, Finland)). Op de GPS-antennepoort sluit u de meegeleverde actieve externe antenne aan magnetisch, 5 m kabel). De SR162G genereert naast VDM ook RMC en VDO berichten met own ship data voor sommige kaartplotters. Verder gelijk aan de dubbelkanaals SR162 ontvanger.

ACTIEPRIJS (introductie): € 449,00 (normaal € 499,00) VOORLOPIG NIET LEVERBAAR
Ga naar de webwinkel voor de nieuwe modellen AIS receivers en transponders

 

Gunstig geprijsde AIS  Class B TRANSPONDER
€  699,00

 VOORLOPIG NIET LEVERBAAR - Ga naar de webwinkel voor de nieuwe AIS modellen receivers en transponders

Zenden en ontvangen met de eerste betaalbare en in Europa goedgekeurde AIS class B transponder. Extra veiligheid voor zeil- en motorjachten en de (sport) visserij. Aan boord van alle schepen van de Volvo Ocean Race 2008-2009 !

Aan te sluiten op de PC met WinGPS 4 Pro voor dubbelkanaals AIS-ontvangst en GPS-ontvangst. Tevens los te gebuiken als AIS zender, waarmee u ook zichtbaar bent voor de beroepsvaart en andere schepen met AIS-systemen aan boord. Met de Silent knop kunt het zenden tijdelijk uitzetten om stroom te besparen of vanwege privacy redenen.
 

ALGEMENE INFORMATIE OVER AIS:
AIS (Automatic Identification System) is de naam van een systeem waarmee het voor schepen mogelijk is om andere schepen te identificeren, en om het voortbewegen van schepen te bekijken. De reden voor het invoeren van het AIS systeem, is dat de schipper op deze manier over meer gegevens van boten beschikt dan een radar toont.
AIS bevat bijvoorbeeld informatie over de identiteit (naam, roepnaam, IMO nummer en MMSI) van een schip.
Het ontvangen van deze gegevens geldt zelfs voor de schepen die achter een eiland of een bocht varen, iets wat een radar niet weer kan geven.
AIS wordt gebruikt om de veiligheid aan boord te vergroten, voor het verbeteren van veiligheid en efficiëntie tijdens het navigeren en voor het beschermen van de kustwateren. AIS-informatie die wordt verzonden van een schip, bevat drie (3) verschillende soorten informatie:
Statische gegevens die geprogrammeerd worden in de AIS hardware tijdens de installatie. Deze hoeven alleen gewijzigd te worden wanneer een schip van naam of vlag veranderd wordt, of wanneer het schip een grote verandering of reparatie ondergaat waarbij de grootte of type schip verandert.
Dynamische gegevens bevatten informatie die automatisch door apparatuur op het schip, zoals koers, positie en snelheid, geüpdate wordt. Ook de navigatiestatus behoort tot de dynamische gegevens, maar wordt handmatig bijgewerkt door de bemanning.
Reisgegevens worden handmatig door de bemanning tijdens de reis bijgewerkt.
Vlak na het ontstaan werd soms naar AIS verwezen als UAIS of als 4S transponder systeem dat voor Ship to Ship and Ship to Shore (van schip naar schip en van schip naar kust) staat. Tegenwoordig wordt de naam AIS universeel gebruikt.
IMO heeft in 1998 een standaard uitvoering van AIS goedgekeurd die aan de SOLAS eisen voldoet, waarin algemeen beschreven wordt hoe AIS zou moeten werken. Hieronder volgt een korte beschrijving met de voornaamste eisen van de standaard uitvoering van AIS:
W Automatisch voorzien van informatie aan kuststations, andere schepen en luchtverkeers-eenheden, zoals de SAR helikopters, over de identiteit, type schip, positie, koers, snelheid, navigatie status ( bijvoorbeeld onderweg gebruik makend van motor, voor anker) en andere, aan veiligheid gerelateerde informatie.
W De mogelijkheid hebben voor het ontvangen van dezelfde informatie van andere schepen.
W De mogelijkheid hebben om andere schepen op een beeldscherm in de gaten te houden.
W AIS Informatie uitwisselen met kuststations.
AIS is een automatisch systeem, dat continu en afwisselend op 2 maritieme VHF-kanalen zendt.
AIS kan verschillende berichten snel in een opeenvolgende stroom van gegevens afhandelen. Om dit te bereiken maakt AIS gebruik van een techniek die Self Organized Time Division Multiple Acces (SOTDMA) wordt genoemd. Deze techniek garandeert een veilige snelle doorstroming en een ongecompliceerde werking.
Met AIS is het in principe ook mogelijk om automatisch andere type informatie van bijvoorbeeld Gyro kompas, GPS en dieptemeter te verzenden.

Korte technische omschrijving van AIS
AIS werkt in de eerste plaats op 2 toegewezen AIS frequenties (AIS1 – 161,975MHz en AIS2 – 162,025). Dit
zijn de marifoonkanalen 87b en 88b. Wanneer in sommige gebieden deze 2 kanalen niet beschikbaar zijn,
kan AIS automatisch veranderen naar alternatieve frequenties.
AIS maakt gebruik van 2 VHF radio kanalen, waarbij de informatie verzonden wordt in kleine pakketjes ook
wel “slots” genoemd met gegevens die zijn afgebakend in een gesynchroniseerde tijd structuur.
De dynamisch informatie (positie, snelheid, koers ed.) wordt, afhankelijk van de snelheid en de manoeuvres
van het desbetreffende schip, verzonden in intervallen tussen de 2 en de 10 seconden.
Statisch en reis-afhankelijke informatie (type schip, grootte, lading, plaats van bestemming ed.) worden elke
6 minuten verzonden, of op verzoek van andere apparaten.
Let: Met de SR162 wordt deze verzonden informatie van beide AIS-kanalen gelijktijdig verwerkt. De SR161
ontvangt echter op 1 kanaal en heeft daarom slechts de halve update frequentie resp. 4-20 s en 12 minuten.
Positie, koers en snelheid worden normaliter van dezelfde apparatuur verzameld welke ook voor het
navigeren wordt gebruikt zoals bijvoorbeeld bij radar, ECDIS, GPS of DGPS.
Alle schepen binnen het VHF bereik en bevoegde autoriteiten die AIS ontvangende netwerken geïnstalleerd
hebben langs de hele kust kunnen AIS gegevens ontvangen. Het aantal pakketten dat schepen mogen
verzenden is door de IMO (International Maritiem Organisation) bepaald tot een minimum van 2000
gegevens pakketten per slot per minuut. ITU (Technical Standard for the Universal AIS) is zo vriendelijk
geweest dit te verdubbelen, en heeft AIS voorzien van 4500 gegevens pakketten per slot per minuut.
Het verzenden is gebaseerd op de (SO)TDMA (self-organized Time Division Multiple Access) techniek,
waarbij het mogelijk is om het systeem met 400 tot 500 % te overbelasten. Hierbij is het dan nog steeds
mogelijk om bijna 100% verwerkingscapaciteit te creëren tussen schepen waarbij deze 8 tot 20 NM bij elkaar
vandaan zijn.
In gevallen wanneer het systeem overbelast wordt, ondervinden verder gelegen doelen nadelige gevolgen
ten opzichte van doelen dichter bij uw eigen schip. In werkelijkheid, is capaciteit van het systeem grenzeloos
waardoor gelijktijdige communicatie tussen een groot aantal schepen toe kan worden gestaan.

De grenzen van AIS
U zal er ten alle tijden van bewust moeten zijn dat alle andere schepen en in het bijzonder pleziervaartuigen,
vissersschepen, oorlogsschepen, een aantal kuststations en VTS centra niet zijn uitgerust met AIS.
Schepen die verplicht zijn AIS aan boord te hebben, mogen onder bepaalde voorwaarden hun AIS
apparatuur uitschakelen. Daarom is het van belang om te weten dat de informatie die AIS levert niet altijd
een accuraat en compleet beeld geeft van de situatie rond uw schip.
Gebruikers van AIS moeten zich ervan bewust zijn dat het verzenden van foutieve berichten voor kan
komen, en dat dit niet alleen gevaar oplevert voor uw eigen schip maar ook voor andere schepen.
De gebruiker is verantwoordelijk voor alle gegevens, die ingevoerd worden in het systeem, en voor de
informatie die verstrekt wordt bij externe sensoren. De nauwkeurigheid van de ontvangen AIS gegevens is
gelijk aan die van de verzonden data.
Schepen die over een transponder beschikken kunnen foutief ingestelde of gekalibreerde apparatuur aan
boord hebben wat tot foutief verzonden informatie zou kunnen leiden. Daarbij kunnen er gevaarlijke situaties
voordoen, wanneer er onjuiste informatie wordt weergegeven op een ander schip.